Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

Archiwum Działania Izby

Konferencja „Prace badawcze w turystyce" - „Turystyka polska wobec kryzysu gospodarczego"

25-05-2009

 

W dniu 21 maja 2009 r. w siedzibie Centralnego Ośrodka Sportu na warszawskim Torwarze odbyła się zorganizowana przez Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki, kolejna już  siódma  konferencja „ Prace badawczych w turystyce". W bieżącym roku uwaga uczestników konferencji była skoncentrowana na „Turystyce polskiej wobec kryzysu gospodarczego."

 

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele wyższych uczelni turystyczno-hotelarskich, przedsiębiorcy i samorząd gospodarczy branży turystycznej i hotelarskiej oraz przedstawiciele instytucji działających w  tym sektorze.
 

W trakcie konferencji dokonano oceny wpływu światowego kryzysu gospodarczego na stan sektora turystyki w Polsce, pokazano negatywny wpływ kryzysu na turystykę przyjazdową , aktywność turystyczną Polaków jak i zatrudnienie w sektorze usług turystycznych. Zastanawiano się  nad możliwościami minimalizacji negatywnych skutków kryzysu, w tym nad metodami świadomego zarządzania kryzysem.

 

Wskazano na istotne znaczenie różnych metod badawczych ruchu turystycznego w Polsce jako niezbędnych instrumentów diagnostyki i aproksymacji zjawisk występujących na rynku turystycznym.

 

Wskazywano różne możliwości działań, które mogą zminimalizować negatywne skutki kryzysu w sektorze turystyki i hotelarstwa w Polsce. Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A wskazał na konkretne działania o charakterze organizacyjnym, promocyjnym i finansowym. Wśród tych pierwszych propozycji należy wspomnieć o celowości  rozpoczęcia prac Międzyresortowego Zespołu ds. Koordynacji Zadań Rządu określonych w dokumencie „Kierunki rozwoju turystyki w Polsce do 2015 roku", konieczności powołania zespołu antykryzysowego o kompetencjach decyzyjnych z  przy Ministrze właściwym ds. turystyki, zwiększenie zakresu współpracy pomiędzy jednostkami administracji państwowej i samorządowej czy poszerzony zakres monitorowania rynku turystycznego i zdecydowanie lepszy przepływ informacji. Niezbędnym wydaje się zwiększenie zakresu współpracy między władzą publiczną a podmiotami gospodarczymi czy ich zrzeszeniami.

 

Należy podjąć dodatkowe działania w zakresie promocji Polski za granicą, szczególnie dodatkowe kampanie promocyjne w latach 2009 - 2010 na rynkach sąsiednich i rynku niemieckim z dodatkowo uruchomionych środków rządowych na poziomie 30-40 mln. zł rocznie.

 

Warto przeciwdziałać skutkom kryzysu w gospodarce turystycznej, gdyż może ona być istotnym motorem wychodzenia z kryzysu gospodarczego i stymulatorem wzrostu zatrudnienia.

 

K.W.

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone