Polska nie jest postrzegana na świecie jako silna marka, bo nie wypracowała spójnego pomysłu na promocję kultury i krajowych produktów. Pojedyncze akcje, nawet z ciekawym pomysłem i zastosowaniem nowoczesnych form przekazu, nie będą skuteczne bez koordynacji i wspólnego kierunku działania.
W latach 2009 - 2010 na promocję polskiej kultury przeznaczono ze środków publicznych ponad 584 mln zł. To jedno z głównych zadań Ministra Spraw Zagranicznych oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koordynują oni działania innych instytucji, przede wszystkim placówek dyplomatycznych i instytutów polskich (łącznie 157 placówek, m. in.: 21 instytutów polskich, 89 ambasad, 37 konsulatów generalnych). NIK sprawdziła efekty tych działań.
Polska nie jest postrzegana na świecie jako silna marka, mimo akcji i imprez promocyjnych oraz wydatków z budżetu państwa. Potwierdzają to światowe rankingi: w 2010 r. w rankingu Country Brand Index znaleźliśmy się na 82. miejscu wśród 110 ocenianych krajów. W roku 2009 na 50 krajów objętych badaniami Anholt – GfK Roper Nation Brands Index zajęliśmy 27. miejsce.
TTG