Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

3/2016

Sukces hotelu na rynku MICE

04-04-2016

Oczekiwania organizatorów eventów wobec hoteli, efektywna sprzedaż imprez, współpraca hoteli z instytucjami rządowymi, promocja obiektów czy nowe technologie w branży - to tylko wybrane tematy omawiane podczas Forum Hoteli i Zleceniodawców, które odbyło się 17 marca w Warszawie w ramach Meetings Week Poland 2016. Patronem wydarzenia była IGHP. Polecamy lekturę naszej relacji. 

 

Podczas Forum omówiono elementy efektywnej sprzedaży eventów w hotelach, sposoby docierania do klientów z sektora MICE, skuteczne narzędzia sprzedaży usług konferencyjnych, w tym sprzedaży bezpośredniej. Prelegenci przedstawili czynniki, na które należy zwracać uwagę wyceniając konferencję w różnych sezonach oraz kluczowe wskaźniki rentowności sprzedaży konferencji, których, jak pokazało głosowanie w trakcie prelekcji, nie liczy ponad 60% hoteli.

 

Dobre praktyki na rynku klienta grupowego

Uczestnicy dowiedzieli się też, że jednym z argumentów za przyjęciem klientów grupowych jest wartość usług dodatkowych przez nich generowanych jak przychód z sal konferencyjnych, restauracji, czy bankietów. Wspomniano też, że zawsze należy brać pod uwagę wartość klienta, co jest elementem wiedzy sprzedażowej, niezbędnej dla revenue managera do optymalizacji przychodu. Omówiono także analizę relokacji, temat publikowania zniżek cen podstawowych w Internecie j marży, jaką płaci się OTAs. Prezentacja przypominała także, że w przygotowaniu oferty, poza potrzebą klienta ważne jest, aby pamiętać o określeniu warunków anulacji i terminu obowiązywania danej oferty.

 

Specjalizacja rynku konferencji

Uczestnicy konferencji słuchali także opinii o wyzwaniach nowoczesnego marketingu eventowego,  możliwościach międzynarodowej promocji polskich obiektów kongresowych i konferencyjnych. Dowiedzieli się, że konferencje dotyczą coraz węższych specjalizacji i są jednym z najlepszych narzędzi marketingowych. Liczba spotkań wciąż wzrasta, a segment korporacyjny generuje 73%wszystkich konferencji. Webinaria zostały ogłoszone najbardziej niedocenianym narzędziem marketingowym.

 

Potrzeby firm szkoleniowych

Podczas spotkania omówiono też potrzeby i oczekiwania firm szkoleniowych we współpracy z obiektami hotelowymi. Wśród rzeczy, na które każdy hotel organizujący szkolenia powinien zwrócić uwagę, wymieniono: wyposażenie sali konferencyjnej,posiłki, noclegi i rozrywkę.

 

Koopetycja – czy jest w ogóle możliwa?

Ostatni panel dyskusyjny, który wzbudził spore kontrowersje, był temat koopetycji, czyli współpracy opartej na rywalizacji między konkurującymi ze sobą: hotelarzami, touroperatorami i samorządami. Mimo, że obecni na sali dyskutujący przekonywali do tego rodzaju współpracy, przedsiębiorcy, w tym hotelarze ocenili, że ten rodzaj współpracy jest wyjątkowo trudny, jeśli nie niemożliwy.

 

Social hotel

Gościom konferencji zaprezentowane zostało narzędzie analityczno-marketingowe Social WiFi, które umożliwia hotelom identyfikację klientów, analizę ich doświadczeń czy prowadzenie dwukierunkowej komunikacji, a tym samym poprawę jakości usług.Hotelarze zobaczyli też nowoczesne dźwiękowe systemy konferencyjne dla hoteli, laserowe technologie projekcyjne oraz audiowizualne.

 

Kolejne konferencje branży spotkań

Organizator konferencji SKKP zarekomendowało hotelom uczestnictwo, a tym samym możliwość promocji w kilku nadchodzących wydarzeniach branżowych w Łodzi. Pierwszym jest Ogólnopolski Kongres Edukacji Pozaformalnej, który odbędzie się  23 czerwca 2016 r. i skupi trzystu menedżerów firm szkoleniowych. Drugim będzie Konferencja Naukowo-Praktyczna „Branding w marketingu  i sprzedaży. 20 lat doświadczeń rozwoju produktów markowych w turystyce biznesowej w Polsce” 22 września 2016 r., powiązany z Galą Ambasadorów Kongresów. Podczas tych imprez SKKP organizuje ekspozycje obiektów konferencyjnych i szkoleniowych. 

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone