Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

1/2016

HOTREC w Hadze: o standardach w biznesie i etyce

25-01-2016

Kodeks etyczny Światowej Organizacji Turystyki, a także pakiet zaleceń dotyczących zrównoważonego rozwoju branży hotelowej podpisano podczas ostatniego spotkania HOTREC w Hadze. Omówiono również nową dyrektywę Parlamentu Europejskiego w zakresie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych (Package Travel Directive). 

 

Podczas ostatniego Walnego Zgromadzenia, które odbyło się 5-6 listopada 2015 roku w Hadze, HOTREC zwrócił uwagę na potrzebę wprowadzenia zasad odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Kodeks etyczny zakłada zwiększenie korzyści społecznych i ekonomicznych oraz zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, dziedzictwo kulturowe i społeczności lokalne. Kodeks dla branży turystycznej został przyjęty przez Światową Organizację Turystyki (UNWTO) w 1999 r., a w 2001 r. przez Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych.

 

Aby ułatwić realizację założeń Kodeksu Etycznego UNWTO, HOTREC zaproponował przyjęcie pakietu dobrych praktyk w kwestii „sharing economy”. Przyjęty dokument opisuje 10 kroków, które mają zapewnić bezpieczeństwo gości hotelowych, zapobieganie nieuczciwej konkurencji w branży, a także ograniczenie tzw. szarej strefy. Wśród nich pojawiają się takie zapisy, jak: włączenie firm oferujących krótkoterminowy wynajem miejsc noclegowych do grupy podmiotów objętych ustawodawstwem dotyczącym zakwaterowania, włączenia ich do statystyk noclegowych, wprowadzenie systemu rejestracji i wydawania zezwoleń dla firm oferujących zakwaterowanie, wprowadzenie rozwiązań gwarantujących bezpieczeństwo turystów i odpowiednich uregulowań fiskalnych.

 

Tematem spotkania były też działania HOTREC na rzecz branży turystycznej w Komisji Europejskiej, które przyczyniły się do rozszerzenia i dostosowania do realiów ery cyfrowej zakresu usług objętych dyrektywą w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych.Pakiety usług takich jak przelot, hotel, wynajem samochodu zakupione przez internet za wspólną cenę lub za pośrednictwem powiązanych stron internetowych zostaną objęte taką samą ochroną konsumencką jak imprezy kupione w tradycyjnych biurach podróży.

 

 

- Państwa członkowskie, w tym Polska, mają teraz dwa lata na włączenie nowych przepisów do prawa krajowego i kolejne sześć miesięcy na wprowadzenie ich w życie – mówi Julian Bystrzanowski, wiceprezes IGHP.

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone