Zmienione rozporządzenie porządkuje sposób dokumentowania spełnienia wymagań budowlanych i dopuszcza w obiektach hotelarskich (np. hotele, motele, pensjonaty) opinię specjalisty z zakresu ochrony przeciwpożarowej. - Do tej pory wymagana była opinia właściwego komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Wymóg ten pozostaje bez zmian dla innych obiektów świadczących usługi hotelarskie. Nie wpływa to na możliwość powołania w skład zespołu oceniającego przedstawiciela PSP – wyjaśnia Tomasz Czerwiński, członek Rady IGHP.W rozporządzeniu doprecyzowano także przepisy dotyczące tzw. promes i procedury wykreślania z niego obiektów.
- Istotniejsze zmiany wprowadzono w załącznikach do Rozporządzenia, określających wymogi dotyczące wyposażenia i usług hoteli oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie – zwraca uwagę Tomasz Czerwiński.
Hoteli i moteli dotyczy załącznik nr 1, w którym jeden z punktów zyskał brzmienie: dopuszcza się także dźwig wyłącznie towarowy jako dodatkowy w obiektach 5* i 4* (powyżej 50 pokoi). - Zapis nie jest precyzyjny i może tworzyć wątpliwości interpretacyjne podczas kontroli obiektu. Nie ma określonej funkcji dźwigu towarowego, a jedynie jest konieczna jego obecność. Czy np. mały dźwig do przewozu tac z room-service spełni wymaganie? – zastanawia się Czerwiński.
Nowością jest zapis, mówiący, że w pokojach jednoosobowych obiektów 3*,2*,1* wystarczy jedno krzesło lub inny mebel do siedzenia. Wymóg spełnia nie tylko wieszak ścienny na odzież wierzchnią, ale i stojący. Rozszerzono wymaganie, dopuszczając kubek jednorazowy konfekcjonowany. - Zespoły oceniające zazwyczaj akceptują jednorazowy kubek plastikowy zapakowany w zabezpieczony przed otwarciem woreczek – doprecyzowuje członek Rady IGHP. Wprowadzono całodobową recepcję w obiektach 5*,4*,3*. Czerwiński zwraca uwagę, że zapis nie definiuje słowa „recepcja”. - Zespoły oceniające przyjmują, że chodzi o możliwość zameldowania się, także bez rezerwacji i wyjazdu z obiektu. Trudno ocenić, czy będzie przez nie akceptowana samoobsługa – wyjaśnia.
Skreślone zostało wymaganie dotyczące kwiaciarni lub dostarczania kwiatów w hotelach 5*,4*. Doprecyzowano wymagany asortyment środków higieny osobistej i kosmetyków, który powinien być dostępny w obiektach 5*,4*,3* (co najmniej szczoteczka i pasta do zębów, krem do golenia i maszynka do golenia). Zmieniono określenie 'basen kąpielowy' na 'pływalnia'.
- Zmiana ta powoduje, że prowadzącego obiekt hotelarski z basenem dotyczą te same przepisy jak obowiązujące pływalnie ogólnodostępne, zgodnie z definicją z ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych [Dz.U. 2011.208.1240] i wydanymi na jej podstawie rozporządzeniami. Między innymi określona jest liczba ratowników – mówi Czerwiński.
Pensjonatów dotyczy załącznik 2, który nie był aktualizowany od 2006 roku. Nowelizacja ujednolica redakcję i nomenklaturę oraz dopasowuje wymagania do odpowiednich dla hoteli i moteli, zmienionych w 2011 roku.
Z ważniejszych nowości warto zwrócić uwagę, że zniknął obowiązek wyposażenia recepcji w faks, umożliwienia odbioru programów satelitarnych TV, w pokojach jednoosobowych obiektów 3*,2*,1* wystarczy jedno krzesło lub inny mebel do siedzenia, a wymóg spełnia nie tylko wieszak ścienny na odzież wierzchnią, ale i stojący. Zmieniono i rozszerzono wymóg dotyczący dywanika przy wszystkich łóżkach, zmieniono czas dostępności room-service na minimum 18 godzin na dobę w pensjonatach 5*,4* i minimum 12 godzin na dobę w pensjonatach 3*. Zmieniono również określenie „basen kąpielowy” na „pływalnia” z konsekwencjami jak dla hoteli i moteli.