Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

8/2016

IGHP o wyzwaniach dla branży na Profit Hotel

20-12-2016

O działaniach i planach IGHP w zakresie poprawy konkurencyjności hoteli, a także o wyzwaniach legislacyjnych dla branży mówił Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP podczas Profit Hotel - XI Forum Rynku Hotelarskiego 2016. 8 grudnia w Westin Warsaw Hotel spotkali się hotelarze, a także profesjonaliści decydujący o kierunkach rozwoju branży hotelarskiej w Polsce.

 

Referat wprowadzający do bloku tematycznego o wyzwaniach legislacyjnych, jakie stoją przed polską branżą, wygłosił Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP. Zaprezentował najważniejsze działania podejmowane przez Izbę na rzecz jej członków i całej branży hotelowej. Prezes omówił postępowanie w sprawie praw autorskich i pokrewnych oraz podpisane z Telewizją Polską porozumienie w zakresie opłat za retransmisję. Przedstawił także sytuację z OTA – postępowanie w sprawie parytetu cenowego, które przy udziale IGHP prowadzone było przez UOKiK oraz kwestię tzw. wąskich klauzul. Podkreślił, że zjawisko sharing economy w obecnej formie jest zagrożeniem dla branży i IGHP będzie domagała się wprowadzenia równych praw i obowiązków dla wszystkich podmiotów na rynku usług noclegowych.

 

Podczas panelu dyskusyjnego zostały poruszone ważne dla branży tematy, tj. ekonomia współdzielenia i konkurencja ze strony szarej strefy, kategoryzacja - w kontekście alternatywy rozwijania systemu krajowego, a przystąpienia do HSU; prawach autorskie oraz rola samorządu branżowego.

Gorące rozmowy toczyły się wokół zagadnienia konkurencji. Paneliści podkreślali, że nieuczciwa konkurencja jest wtedy, gdy prawa i obowiązki nie rozkładają się równomiernie, a taka sytuacja ma miejsce w przypadku ekonomii współdzielenia, jako alternatywy dla hotelarstwa lub w przypadku tradycyjnej szarej strefy. Hotelarze ponoszą różnego rodzaju opłaty, są namierzanym podmiotem kontroli i muszą prowadzić działalność zgodnie z obowiązującym prawem. Samo czekanie na rozwiązania prawne nie jest wyjściem, choć to też jest ważne – podkreślał  Piotr Sosiński, prezes Interferie. - Hotel musi świadczyć dodatkowe usługi. Problemem jest też przechodzenie części pracowników do podmiotów działających w szarej strefie – dodał.

 

- Z szarą strefą chętnie podzieliłbym się podatkami – powiedział Andrzej Burkiewicz, dyrektor regionalny IGHP, prezes zarządu Hotel Warszawa – Osoby wynajmujące mieszkania nie mają obowiązków podatkowych, z tym trudno konkurować. Rząd powinien mieć świadomość, ile pieniędzy na tym traci i zacząć z tym walczyć.

 

Witold Ignatowski, prezes zarządu, dyrektor generalny Hoteli DeSilva dodał, że nie tylko wielkie organizacje, ale też zwykli ludzie mogą mieć na to wpływ. W niektórych miastach sami mieszkańcy porządkują w swoich blokach takie sytuacje.

 

- Jest podaż, jest popyt. Szara strefa to duży uszczerbek na budżecie państwa. Musi się zmienić optyka. Trzeba zidentyfikować powód, dla  którego ludzie wybierają sharing economy – skomentował Marcin Zawadzki, doradca podatkowy i biznesowy, przedstawiciel Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu.

 

- To jest ważne pytanie – powiedział Ireneusz Węgłowski – Z punktu widzenia gościa temat wygląda inaczej. Hotelarze to widzą i zaczynają inaczej działać, na przykład urządzać pokoje w stylu nawiązującym do kultury regionu, odchodzą od standaryzacji.

 

Żywe dyskusje toczyły się też wokół tematu klasyfikacji hoteli i systemu Hotel Stars Union, do którego w Europie przystąpiło już 16 państw, a kolejne prowadzą przygotowania. Prezes Węgłowski powiedział, że IGHP nakłania hotelarzy do przeanalizowania możliwości wdrożenia HSU w Polsce, choć jego wprowadzenie w Polsce to ogromne wyzwanie, trudne dyskusje i twarde negocjacje.

 

Hotelarze zgodnie przyznali, że kategoryzacja hoteli w takiej formie, jaka teraz istnieje nie ma żadnego sensu. Nie skupia się ona na potrzebach klientów, które niezależnie od liczby gwiazdek są takie same. Kluczem jest komfort klientów.

 

Tegoroczna konferencja zawierała cztery bloki tematyczne. Podczas pierwszego zaprezentowano wyniki badań STR dotyczące osiągnięć hoteli w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Podaż wzrosła o 2,2 proc., popyt aż o 6 proc., a RevPar skoczył o 12,7 proc. Dyskutowano o tym, jak kształtuje się polski sektor hotelarski na tle innych segmentów komercyjnych, o regionach, które zyskują na znaczeniu czy o przystosowaniu oferty pod kątem rozwoju nowoczesnych technologii.

 

Drugi moduł dotyczył planowania biznesu. Uczestnicy dyskutowali o tym, jak rozpocząć inwestycję, aby odnieść sukces i jak współpracować z doradcami. Omówili także najczęściej popełniane w biznesie hotelarskim błędy i sposoby na ich uniknięcie oraz zagadnienia z zakresu zarządzania, marketingu, personelu i zaopatrzenia.

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone