Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

2/2017

Dwóch przedstawicieli IGHP w Radzie ds. Kompetencji Sektora Turystyki

07-03-2017

Krzysztof Szadurski, wiceprezes IGHP stanął na czele Zespołu ds. Hotelarstwa w Radzie ds. Kompetencji Sektora Turystyki, a Andrzej Burkiewicz, dyrektor regionalny Izby został jednym z członków zespołu. Pierwsze posiedzenie Rady odbyło się 7 lutego w Ministerstwie Sportu i Turystyki. 23 członków Rady odebrało nominacje od Dawida Laska, podsekretarza stanu w MSiT. Podczas spotkania omówiono plan pracy na najbliższy rok oraz wybrano zespoły branżowe.

 

- Oczekuję od państwa, że będziecie wspierać resort, który zajmuje się turystyką, zwłaszcza w sferze kształcenia kadr. Teraz jest dobry czas, by zastanawiać się nad tym, jak zrewitalizować polską politykę turystyczną i jak doprowadzić do tego, by Polska stała się dla turystów interesującą i bezpieczną destynacją. Musimy w tym celu dysponować jak najlepiej wykształconymi profesjonalnymi kadrami. Chciałbym, żeby państwo poczuli odpowiedzialność za działania w tym obszarze. Poziom przyszłych kadr turystyki będzie decydował o tym, czy będziemy konkurencyjni, nie tylko w naszym regionie – powiedział minister Dawid Lasek.

 

Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyki jest jedną z 6 Sektorowych Rad wyłonionych w Konkursie ogłoszonym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (dalej PO WER). Przewodniczącą Rady została prof. Hanna Zawistowska z SGH, wiceprzewodniczącymi: Tadeusz Burzyński z Instytutu Turystyki i Józef Ratajski ze Związku Pracodawców Turystyki - Lewiatan.

 

Prof. Hanna Zawistowska, przedstawiając cel i założenia działalności Rady, podkreśliła, że główny jej cel to lepsze dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb przedsiębiorców z poszczególnych branż turystycznych, a Rada będzie się koncentrować na jednym obszarze współpracy - rynku pracy.

 

Zmianami objęte zostaną następujące obszary: rynek pracy – w ujęciu branżowym, kształcenie, szkolenie i doskonalenie zawodowe w obszarze turystyki,  kreowanie nowych kompetencji zgodnych z aktualnymi potrzebami turystycznego rynku pracy, monitorowanie, aktualizacja i rozwój Sektorowej Rady ds. Kwalifikacji w Turystyce. Rada stworzy również możliwość wymiany informacji zacieśnienia współpracy między branżami wchodzącymi w skład sektora turystyki.

 

Wyniki badań kapitału ludzkiego wskazują na potrzebę wprowadzenia zmian w dotychczasowym modelu współpracy interesariuszy w obszarze rynku pracy. Dane mówią, że 75 proc. przedsiębiorców deklarowało problem ze znalezieniem kandydatów do pracy odpowiadających ich potrzebom. Z kolei 30 proc. przedsiębiorców nie inwestuje w rozwój swoich pracowników, z powodu trudności w wyborze ofert szkoleniowych, braku gwarancji uzyskania przez uczestników szkolenia kompetencji przedstawianych w ofercie czy braku lub niewłaściwej weryfikacji wiedzy i umiejętności przekazanych w czasie szkolenia przez podmiot zewnętrzny.

 

Potwierdza to potrzebę wprowadzenia zmian w istniejącym modelu współpracy między przedsiębiorcami, a jednostkami zajmującymi się edukacją i rozwojem kadr. Zmiany powinny  koncentrować się na zapewnieniu większego oddziaływania przedsiębiorców na dostawców usług edukacyjnych (szkoły od lat zabiegają o większe zaangażowanie się pracodawców w proces kształcenia, ale efekt tych starań nie przynosi rezultatów), a także na zbudowaniu partnerstwa z instytucjami rynku pracy. Zakłada się, że dostarczanie danych o potrzebach kwalifikacyjnych danego sektora pozwoli na poprawę skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa edukacyjno-zawodowego.

 

Osiągnięcie założonego celu wymaga wprowadzenia zmian w dotychczasowym modelu współpracy między interesariuszami turystycznego rynku pracy – poprzez stworzenie ogólnopolskiej platformy wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy jednostkami zajmującymi się kształceniem, szkoleniem i doskonaleniem zawodowym, a przedsiębiorcami działającymi w danym sektorze. W obszarze turystyki taką platformą współpracy i wymiany informacji będzie Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyki.

 

W pierwszym okresie funkcjonowania Rada będzie się składała z 20-25 członków. Wielobranżowość sektora turystyki zadecydowała o złożonej strukturze Rady, którą stanowić będą: Komitet Sterujący składający się z przewodniczącego Rady, 2 wiceprzewodniczących, sekretarza oraz przewodniczących i następujących zespołów branżowych: Zespół ds. Hotelarstwa, Zespół ds. Gastronomii, Zespół ds. Organizacji Turystyki (biura podróży), Zespół ds. Pilotażu, Przewodnictwa i Animacji.

 

W skład Zespołu ds. Hotelarstwa wybrani zostali: przewodniczący Krzysztof Szadurski – wiceprezes  IGHP, Mariusz Barczak - Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, Andrzej Burkiewicz – dyrektor regionalny IGHP, Małgorzata Czechowska - przedsiębiorca, Grupa TRIP, Jan Golba - Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych, Agnieszka Sikorska - Śląska Organizacja Turystyczna.

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone