Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

2/2018

Pozytywnie na rynku hoteli w Europie - analiza MKG Hospitality dla HOTREC

23-05-2018

Od początku roku trwa pozytywna koniunktura branży hotelarskiej Europy, choć widać istotne różnice w wynikach osiąganych w poszczególnych krajach kontynentu. Hotele europejskie uzyskały wzrost wartości RevPAR w styczniu o 4,7%, a w lutym o 5%. W marcu wyniki nadal są pozytywne, wynosząc +2,6%.

               

W styczniu hotele europejskie uzyskały wzrost wskaźnika RevPAR o 4,7%. W lutym tendencja ta utrzymała się ze wzrostem wartości RevPAR o 5% wynoszącym 63,5 Euro. Wynikał on z połączenia wzrostu frekwencji o 1,8 punktu procentowego (z 62,8% do 64,6%) z podniesieniem średnich cen noclegów o 2% tj. z 96,4 do 98,4 Euro.

 

W lutym wzrost wartości RevPAR był w zasadzie podobny we wszystkich kategoriach hoteli. Hotele 2* osiągnęły najwyższą frekwencję (65,4%) ze wzrostem o 1,3 punktu procentowego. Przy wzroście średnich cen o 2,3% uzyskały one wzrost wartości RevPAR o 4,4%. Wzrost RevPAR w hotelach 3* i 4* (odpowiednio o 7% i 3,5%) wynikał także z połączenia wzrostu frekwencji o 2,6 i 1,7 punktu procentowego oraz średnich cen noclegów odpowiednio o 2,7% i 0,9%. Istotny wzrost wartości RevPAR w hotelach 5* (+8,5%) to, przede wszystkim, wynik wzrostu średnich cen noclegów o 4%, a także wzrostu frekwencji o 2,6 punktu procentowego, czyli 64% w lutym 2018 roku.

 

Przy wzroście RevPAR od 0,2% do 58,9% wyniki poszczególnych krajów są pozytywne, acz zróżnicowane. Przoduje Turcja z najwyższym wzrostem wartości RevPAR uzyskanym dzięki wzrostowi frekwencji o 12,5 punktu procentowego i podniesieniu średnich cen noclegów o 28,4%. Grecja wykazuje znaczną zmianę wartości RevPAR (+13%) dzięki wzrostowi średnich cen o 13,4%. Łotwa także uzyskała dwucyfrowy wzrost wartości RevPAR (+11,4%). Wynika on ze wzrostu frekwencji o 7,1% przy jednoczesnym spadku średnich cen noclegów o 2,7%. Dobry wynik uzyskała Francja podnosząc wartość RevPAR z 6,9% do 8,6%. Podobne wyniki osiągnęły Belgia, Włochy, Hiszpania, Węgry, Luksemburg i Holandia. W Luksemburgu i Hiszpanii wzrost średnich cen noclegów wynosił odpowiednio 6,8% i 7,2%.

 

Portugalia, Wielka Brytania i Republika Czeska osiągnęły skromniejszy wzrost wartości RevPAR w granicach 1%. Hotele Portugalii i Wielkiej Brytanii odnotowały niewielki spadek frekwencji (odpowiednio o 1,2 i 0,6 punktu procentowego), podczas gdy w hotelach czeskich średnie ceny noclegów obniżyły się o 3,9%. Wyniki tych krajów wymagają jednak pewnego wyjaśnienia. Wielka Brytania, na przykład, przy stosunkowo skromnym wzroście RevPAR wykazała najwyższą frekwencję – 74,1%. Niezależnie od faktu, że hotele europejskie różnią się dynamiką wzrostu uznać można, że ogólna tendencja rozwoju rynku hotelowego Europy jest pozytywna.       

 

Również w marcu odnotowano dalszą poprawę wyników hoteli zachodniej i południowej Europy. Natomiast w Niemczech, Luksemburgu, Austrii i w Polsce wartość RevPAR nieznacznie obniżyła się, przede wszystkim ze względu na zróżnicowane terminy ferii wielkanocnych w Niemczech.

 

Hotele europejskie uzyskały wzrost wartości RevPAR w styczniu o 4,7% i w lutym o 5%. W marcu wyniki nadal są pozytywne wynosząc +2,6%. Wynik ten zawdzięczać należy raczej wzrostowi cen o 1,5% (z 99,5 do 101 Euro) niż wyższej o 0,8 punktu procentowego frekwencji, która wzrosła z 68,8% do 69,6%.

 

Marzec był szczególnie pomyślny dla hoteli 5*, w których wartość wskaźnika RevPAR wzrosła o 8% w wyniku frekwencji wyższej o 2,8 punktu procentowego i wzrostowi średnich cen noclegów o 3,6%. Hotele pozostałych kategorii odnotowały nieznaczny wzrost frekwencji i umiarkowany wzrost średnich cen noclegów (stabilny w hotelach 4*).

 

Wyniki osiągnięte w poszczególnych krajach różniły się, jednak ogólny wynik przemysłu hotelowego Europy w marcu był pozytywny. Niemcy, Luksemburg i Austria odnotowały spadek wartości RevPAR odpowiednio o 4,2%, 3,9% i 1.8%. Wartość RevPAR w Polsce obniżyła się o 0,8%. We wszystkich tych krajach obniżyła się frekwencja, o 5,4 punktu procentowego w Luksemburgu i co najmniej o jeden punkt w Niemczech, Austrii i w Polsce. Jeżeli chodzi o ceny to Niemcy były jedynym krajem Unii Europejskiej, gdzie średnie ceny noclegów w obniżyły się w marcu o 1,7%. Przyczyniły się do tego zmiany w niemieckim kalendarzu ferii Wielkanocnych, który tradycyjnie wpływa na koniunkturę hoteli w tym kraju. Można oczekiwać poprawy tych wyników w kwietniu.

 

Dobre wyniki w marcu osiągnęła Belgia, gdzie wartość RevPAR wzrosła o 5,3%. Podobnie wyglądały Hiszpania i Włochy ze wzrostami RevPAR odpowiednio o 5,2% i 8,5%. Te dynamikę wzrostu uzyskano, przede wszystkim dzięki zmianie średnich cen noclegów. Republika Czeska uzyskała wzrost RevPAR o 4,9%   w wyniku znacznego wzrostu frekwencji (+2,5 punktu procentowego), podczas gdy Francja odnotowała wzrost RevPAR o 6,8% dzięki wzrostowi obu tych czynników.

 

Imponujący wzrost wartości RevPAR odnotowano w pięciu krajach europejskich. Są to: Holandia (+14,8%), Portugalia (+18,3%), Łotwa (+19,4%), Węgry (+19,4%) i Grecja (+20,1%). Holandia, Portugalia i Węgry odnotowały znaczny wzrost średnich cen noclegów – odpowiednio o 10,4%, 15,6% i 15,8%. Na Łotwie frekwencja skoczyła o 9 punktów procentowych, podczas gdy średnie ceny pozostały stabilne. W Grecji wysoki wzrost RevPAR wynikał z podniesienia średnich cen noclegów o 9,8% i frekwencji wyższej o 5,8 punktu procentowego

 

Ogólnie rynki tzw. „peryferyjnych” krajów kontynentu kontynuowały tendencje wzrostową, podczas gdy rynki Niemiec i krajów z nimi związanych nieco zwolniły.

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone