Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

2/2018

76. Zgromadzenie Ogólne HOTREC w Wiedniu - relacja

23-05-2018

W dniach 25 – 27 kwietnia 2018 roku w hotelu Le Meridien w Wiedniu obradowało Zgromadzenie Ogólne HOTREC - europejskiej federacji organizacji hotelarskich i gastronomicznych. Spotkania takie odbywają się dwa razy w roku. Uczestniczą w nich przedstawiciele organizacji przedsiębiorców 28 krajów naszego kontynentu.

 

W tym roku po raz pierwszy Polska reprezentowana była przez dwie organizacje branżowe: IGHP oraz nowo powstały Związek Pracodawców HoReCa, który zrzesza przedsiębiorców branży gastronomicznej. Jedną z pierwszych decyzji podjętych na sesji Zgromadzenia w Wiedniu było przyjęcie ZP HoReCa w poczet członków HOTREC. Uczestnictwo tej organizacji w pracach HOTREC umożliwi wypełnienie luki, jaką dotąd był brak reprezentacji polskiej branży gastronomicznej w najważniejszej federacji branżowej w Europie.

 

Obrady głównej części Zgromadzenia Ogólnego Hotrec, które miały miejsce 26 kwietnia poprzedzone były tradycyjnie organizowaną dzień wcześniej, statutową konferencją krajów członkowskich HotelStars Union (HSU). Zrzesza ona organizacje hotelarskie krajów, które wprowadziły bądź zamierzają stosować wspólny zunifikowany system europejskiej kategoryzacji hoteli. System ten, oparty na kryteriach dotyczących przede wszystkim jakości usług oferowanych gościom jest wprowadzany w większości krajów członkowskich HSU w miejsce dotychczasowych systemów kategoryzacyjnych. W niektórych krajach ma funkcjonować równolegle z tradycyjnie istniejącymi systemami. Zasadą jest, że uczestnictwo w systemie HSU oparte jest na dobrowolności. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma status obserwatora w tej organizacji, co daje pełny dostęp do informacji i możliwość uczestniczenia w spotkaniach HSU bez zobowiązania do bezzwłocznego wprowadzenia w naszym kraju.


Kryteria klasyfikacyjne systemu HSU są modyfikowane co 5 lat w oparciu o wyniki badań rynkowych i opinie organizacji członkowskich. Spotkanie wiedeńskie poświęcone było w znacznej części kolejnej aktualizacji tych kryteriów.

 

Także w środę, 25 kwietnia, odbyło się posiedzenie Komitetu Wykonawczego HOTREC.

W pierwszej części obrad Zgromadzenie Ogólne zajęło się sprawami organizacyjnymi HOTREC. Były to kwestie realizacji budżetu organizacji, zmian w statucie oraz przyjęcia nowych członków. W tej części obrad podjęto decyzję o przyjęciu polskiej organizacji ZP HoReCa w poczet członków HOTREC.

Najważniejsze sprawy dotyczące hotelarstwa, które były treścią merytorycznej części obrad to problematyka tzw. „gospodarki współdzielenia” (collaborative economy), współpraca z globalnymi portalami rezerwacyjnymi (OTA) oraz sprawy podatkowe.

 

W dziedzinie gospodarki współdzielenia, która, jak wiadomo niejednokrotnie ociera się o szarą strefę różnych dziedzin świadczenia usług, HOTREC od lat prowadzi wielotorową działalność mającą na celu uregulowanie prawne tej problematyki. Chodzi tu przede wszystkim o działania legislacyjne tym zakresie, zapewniające z jednej strony warunki uczciwej konkurencji przedsiębiorcom branży hotelarskiej, z drugiej bezpieczeństwo i ochronę praw konsumentów. W trakcie sesji przedstawiono wyniki monitoringu prowadzonego przez HOTREC w zakresie bieżącej sytuacji w tej dziedzinie w kolejnych wielkich miastach Europy oraz wyniki zorganizowanego dwa miesiące wcześniej wspólnie z władzami Amsterdamu seminarium na temat strategii. Dyskutowano także o przygotowanym na zlecenie HOTREC poradniku (Toolkit) w zakresie komunikacji i lobbingu na rzecz doprowadzenia do oczekiwanych działań legislacyjnych.

 

Kolejnym ważnym tematem obrad były problemy współpracy z globalnymi portalami rezerwacyjnymi. Przedstawiono wyniki badań wskazujące na zwiększające się uzależnienie hoteli od tych platform. Sytuacja prawna hoteli w relacjach z OTA w wielu krajach Europy uległa znacznej poprawie. W kolejnych krajach przyjęto ustawy zabraniające stosowania przez OTA tzw. klauzul uprzywilejowania (parity clauses). Było w dużym stopniu wynikiem aktywnych działań organizacji hotelarzy. Ostatnio Komisja Europejska przedstawiła propozycję przepisów na temat rzetelności i przejrzystości działania OTA, a w szczególności spraw rankingów i zasad reklamacji.

 

Mimo pewnej poprawy sytuacji stwierdzono potrzebę dalszej aktywnej działalności na rzecz wprowadzenia niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania branży hotelarskiej regulacji prawnych w tej dziedzinie.

 

Tematem obrad były także sprawy podatkowe. Pierwszym tematem w tym zakresie było opodatkowanie internetowych portali rezerwacyjnych. Uzyskano przygotowanie w ramach prac Komisji Europejskiej propozycji ustalenia 3% podatku od obrotu OTA, zaś w dalszej perspektywie projektu ściągania podatku w krajach, w których świadczone są oferowane przez OTA usługi.

 

Kolejna sprawa to utrzymanie dotychczasowych stawek VAT na usługi hotelarskie w Europie. W wyniku intensywnego lobbingu HOTREC i organizacji członkowskich, propozycja Komisji Europejskiej na temat reformy VAT z dnia 18 stycznia 2018 roku zawiera sugestie zgodne z oczekiwaniami hotelarzy.

 

Zgromadzenie Ogólne przyjęło informację przedstawicieli Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat organizacji najbliższej sesji Zgromadzenia, które odbędzie się w Krakowie w dniach 17-19 października 2018 roku.  

 

Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone