Już 1 lipca 2018 r. wejdą w życie przepisy nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nowe przepisy turystyczne mogą objąć również hotelarzy, dlatego IGHP zorganizowała cykl szkoleń na ten temat, który zakończy spotkanie 26 czerwca w Gdańsku. A jakie pytania padały najczęściej podczas szkoleń?
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych stanowi wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych.
Nowe przepisy mają na celu objęcie regulacjami wszystkich podmiotów, które będą organizować imprezy turystyczne lub ułatwiać nabywanie powiązanych usług turystycznych. Zapewnią także lepsze bezpieczeństwo podróżnym.
Ustawa wprowadza zupełnie nowe pojęcia i podmioty (powiązane usługi turystyczne i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie tych usług), a także na nowo definiuje pojęcia, które występowały dotychczas (np. usługa turystyczna, impreza turystyczna czy organizator turystyki).
Nowe regulacje, a więc i obowiązki, mogą objąć również hotelarzy, którzy poza usługą zakwaterowania oferują klientom w pakiecie także inne usługi turystyczne (transport, zwiedzanie, bilety wstępów do różnych atrakcji itp.). W myśl nowych przepisów imprezą turystyczną przykładowo może być połączenie zakwaterowania z usługą zwiedzania okolicy lub usługą transportową sprzedane w pakiecie za łączną cenę.
Natomiast o imprezie turystycznej nie mówimy w przypadku, gdy do usługi zakwaterowania dopiero po przyjeździe gościa do hotelu zostaną dodane inne usługi (zwiedzanie, bilety wstępów do parku rozrywki, wypożyczenie sprzętu sportowego). Imprezą turystyczną nie będzie też połączenie usługi zakwaterowania z jedną lub kilkoma innymi usługami (poza usługą transportową i wynajmem pojazdów), jeśli wartość tych innych usług nie będzie stanowić więcej niż 25% łącznej wartości i nie będą one reklamowane jako istotny element połączonych usług.
Poniżej przykłady pytań najczęściej zadawanych przez hotelarzy wraz z odpowiedziami:
Nie, ponieważ inne usługi są oferowane gościowi po rozpoczęciu świadczenia podstawowej usługi, tj. zakwaterowania, przy czym są to inne usługi niż transport lub wynajem samochodu.
Tak, jeśli zabiegi balneologiczne stanowią więcej niż 25 % wartości całego pakietu lub jeśli są reklamowane jako istotny element oferowanego pakietu.
Nie, jeśli zabiegi balneologiczne stanowią mniej niż 25 % wartości całego pakietu oraz jeśli nie są reklamowane jako istotny element oferowanego pakietu.
Nie, ponieważ tzw. „drobnych usług transportowych” nie traktujemy jako odrębnej usługi turystycznej. Stanowią one element usługi zakwaterowania.
Nie, tego rodzaju usługi są integralną częścią usługi zakwaterowania.
Nie, ponieważ takie połączenie usług nie spełnia przesłanek wymienionych w ustawie, które świadczyłyby o tym, że powstaje impreza turystyczna.
Przedsiębiorcy, który w świetle nowych przepisów będą prowadzić działalność w zakresie organizowania imprez turystycznych lub ułatwiania nabywania powiązanych usług turystycznych, niezwłocznie powinni wystąpić o wpis do rejestru prowadzonego przez właściwego marszałka województwa.
Cały tekst ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych można znaleźć tutaj: http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/2361/1